I helgen var jag hos Robert min son och hans familj . Jag hjälpte Åsa min sonhustru att ordna inför en julmarknad som de skall ha 1:a advent där de bor på Ströms Säteri.
Åsa min sonhustru hade köpt en jättefin tallrikshylla av Erikas man "Det vita dårhuset". Han gör tallrikshyllor som han säljer. Den blev så fin på väggen i deras matsal.
Idag är här vitt. Inte bara inne utan också ute. Vi har dock inte fått lika mycket snö som övriga landet. Lite fint är det även om jag tycker det är lite tidigt med vinter redan. Jag har börjat göra i ordning inför vintern i min pergola. Istället för pelargonier får det bli tallris och enris som får stå för det gröna. En liten julros fick också plats där.
När jag satt och bläddrade i gamla Vakre hjem och interiör för några dagar sedan fick jag se det här bordet i en av de tidningarna. Jag har ju köpt det av Nina, "Vintage by Nina" som har butik i Ängelholm. Hon gör även reportage åt den tidningen och hade använt detta bord i ett av sina reportage.
Kram och ha en fin dag och gå försiktigt i halkan
Marita
onsdag 10 november 2010
fredag 5 november 2010
Allhelgonahälsning
Idag var jag en sväng till Grebbestad och då hittade jag vita julrosor i blomsterbutiken där. Jag köpte en som jag satte i köket i en påse med en Fransk juldikt på. I morse var det alldeles vindstilla och soligt. Det har blåst över 20 sekundmeter flera dagar men idag var det stilla och havet doftade så där gott som det gör av tång och salt ibland.
Tack alla som besöker mig
Kram Marita
Den här oljelampan har jag köpt i en antikaffär i Frankrike. Tyvärr läcker den olja så den går inte att tända, men kanske kan jag be någon som svetsar att täta den. Det står en text på den, men den är inte så lätt att läsa.
Tack alla som besöker mig
Kram Marita
måndag 1 november 2010
Redan November
God Morgon alla som tittar in till mig i Heestrand. Idag är det redan 1 november och tiden går så fort. I helgen har det regnat och blåst en hel del, men denna första dagen i november ser det ut att bli en riktigt fin höstdag. Igår var jag ute och plockade lite mossa och gjorde en krans som jag hängde i fönstret mellan köket och hallen. Jag har också klippt mina mysinträd så jag stoppade in lite sådana kvistar också bland mossan. Myrsinbladen liknar lite lingonblad i formen.
Det lilla trädet i soppterinen är ett Myrsinträd
Ha en underbar dag alla så ses vi snart igen
Kram Marita
Det lilla trädet i soppterinen är ett Myrsinträd
Ha en underbar dag alla så ses vi snart igen
Kram Marita
tisdag 26 oktober 2010
Olivträd
Nu har jag bäddat in mitt största olivträd i bubbelplast, frigolit och säckväv. Nu får jag se om det klarar vintern i min förstuga. Idag är det riktigt höstväder med regn och blåst, ett riktigt innesittarväder och då kan jag fortsätta läsa min senaste bok Lyckan, Kärleken och meningen med livet.
Ha en bra dag
Kram Marita
fredag 22 oktober 2010
Idag kom vintern
Ja, i natt kom den första snön och med den en mycket kall nordanvind. Då är man glad att man får sitta inne och mysa framför brasan och tända massor av levande ljus. Jag tycker allt att det är lite för tidigt att få vinter redan i slutet av oktober. Vi får hoppas att det bara är en tillfällighet och att hösten återkommer ett tag till.
Jag tänder levande ljus även mitt på dagen, för det ger lite värme och lite härlig stämning även om det är ljust ute Kram Marita
söndag 17 oktober 2010
Höst
Godmorgon alla som kikar in till mig i mysiga Heestrand. Helgen har ´bjudit på så mycket fint. Vädret har varit strålande och vistelsen hos min son och hans familj på Ströms Säteri har varit jättemysig. Även min dotter och hennes familj har varit där och vi har haft en riktigt härlig familjehelg. Nu verkar det dock som det fina brittsommarvädret har tagit time out, för idag blåser och regnar det och nu är det mysa inne framför brasan som gäller.
Ha en fortsatt bra dag
Kram Marita
torsdag 14 oktober 2010
Frostiga nätter
Nätterna har varit kalla men dagarna jättefina nu ett tag. Idag har jag målat och grejat en del . Jag är väldigt förtjust i även den lite marina stilen som jag blandar med det lite franska. Bor man granne med havet i ett kustsamhälle så sätter det så klart sin prägel även på inredningen. Här har ett gammalt sjökort fått sin plats i min förstuga.
Kram och ha en fin fortsättning på veckan
Marita
Fortfarande står mina krukor med lavendel kvar på muren som vetter upp mot berget. Så här frostigt och vackert har det varit på morgnarna nu i flera dagar.
Kram och ha en fin fortsättning på veckan
Marita
lördag 9 oktober 2010
Brittsommar
Vilket höstväder vi har , nästan hela veckan har det varit strålande sol och vindstilla. Havet är lika blått som på sommaren.. Lite synd att båten inte är i, men man vet ju aldrig när höststormarna sätter in så lite skönt också att den är på land. . .

Nu har jag även plockat in det lite större olivträdet.
Ha en fortsatt fin helg
Kram Marita
onsdag 6 oktober 2010
Fina höstdagar
Nu har jag plockat in ett av mina mindre olivträd inför vintern. Det har fått plats i mitt gästrum/arbetsrum tillsvidare. Jag är så glad för att vi haft en sådan fin höst med många soliga dagar. Att jobba ute är nog det roligaste jag vet. Jag försöker nu ta igen allt som jag tidigare inte hann med när jag jobbade mer än heltid med redovisning. Nu har jag dragit ner mycket på det stillasittande jobbet. Igår var Pricken och jag på promenad i Grebbestad/Grönemad.
Kram och ha en fin dag
Marita
söndag 3 oktober 2010
Atmosphere Antique & Unique
Igår körde jag ett av mina barnbarn till Göteborg, hon skulle gå på Liseberg med sina två andra kusiner. Jag passade då på att besöka Ingrid och hennes medarbetare i butiken Atmosphere. Det är alltid lika mysigt att komma till hennes butik. Jag köpte bl a en gammal 1800-tals lykta som jag tyckte blev så fin ute i min nya förstuga. I den satte jag ett ljus som jag köpt i Frankrike för många år sedan. Detta tände jag i går kväll och det blev så fint därute.
I trälådan som det står Göteborg på har jag köpt på Smögen för många år sedan och i den förvarar jag verktyg som jag ofta använder. Det är så bra att ha nära så jag slipper springa till garaget varje gång jag behöver något.
Idag regnar och blåser det så då är det mysigt att elda och tända ljus även om det är mitt på dagen
Kram
Marita
Jag köpte också den här träställningen där jag satte några av mina gamla keramikkrukor. Hönan och den lilla buren kommer från Frankrike.
I trälådan som det står Göteborg på har jag köpt på Smögen för många år sedan och i den förvarar jag verktyg som jag ofta använder. Det är så bra att ha nära så jag slipper springa till garaget varje gång jag behöver något.
Idag regnar och blåser det så då är det mysigt att elda och tända ljus även om det är mitt på dagen
Kram
Marita
måndag 27 september 2010
Hummerpremiär
I morse när Pricken och jag gick vår morgonpromenad var det alldeles stilla och fint på havet. I morse klockan sju fick fiskarna lägga ut sina hummertinor. Vi såg inte så många för vi är inte riktigt ute så tidigt på mornarna nuförtiden.
Idag sken solen och det kändes befriande ljust, till skillnad från i helgen då det regnat och varit grått.
Jag märker att ju äldre jag blir ju mer beroende av ljuset är jag.
Kram och ha en fin fortsättning på veckan
Marita
Idag sken solen och det kändes befriande ljust, till skillnad från i helgen då det regnat och varit grått.
Jag märker att ju äldre jag blir ju mer beroende av ljuset är jag.
Den här lilla burken med texten Karlsbadsalt har jag fyndat på en loppis i sommar. Den får nu stå i fönsternichen tillsammans med lite gamla apoteksflaskor och några lite nyare- I den ena står ett litet skott som jag hade med från Frankrike. Jag vet inte vad det är, men någon slags fetbladsväst är det, jag får se om den tar sig, den har fått lite rötter så jag får plantera den snart.
Kram och ha en fin fortsättning på veckan
Marita
fredag 24 september 2010
Öppet sista helgen för i år i butiken
Det här är sista helgen vi har öppet i butiken för i år. Nu har sommarfolket åkt hem till sig och vi stänger och öppnar till Påsk igen nästa år. Nu skall vi ladda batterierna och hämta inspiration inför nästa år. Idag är det mulet och grått och det känns verkligen att det är höst. I veckan som gick tog jag upp båten och det känns skönt även om det är lite vemodigt att sommaren är slut och att inte kunna ta sig en tur ut på havet. En del har kvar båtarna i sjön, men jag tror det är mest de som fiskar hummer. Det gör inte jag. Jag köpte några tinor och försökte en gång men det var inte riktigt min grej. Det är mycket jobb med det. Det är enklare att köpa.
Ha en fin helg alla
Kram Marita
Ha en fin helg alla
Kram Marita
söndag 19 september 2010
Poesi
I lördags satt jag och gick igenom en låda som jag skrivit kuriosa på. Då fann jag bl a min mammas gamla poesibok som jag tagit hand om efter hennes död. Nu för tiden tror jag inte det är så vanligt med poesiböcker bland barn. Jag hade också en som alla mina klasskamrater och vänner fick skriva en vers i.
Mammas poesibok var så vacker så jag tog fram den och lade fram den på ett litet bord. Den här versen är skriven 1930 av en vän till henne.
Mammas poesibok var så vacker så jag tog fram den och lade fram den på ett litet bord. Den här versen är skriven 1930 av en vän till henne.
Idag skall jag ut i solen och fortsätta mitt stenprojekt. Igår var en lång dag inne i vallokalen där jag satt som valförättare och sedan rösträknare till långt fram på natten.
Kram och ha en fin dag i höstsolen
Marita
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















































