fredag 28 juni 2013

Sommar i Pergolan

Sommaren tillbringar jag mycket tid i pergolan.
En krans av rostig ståltråd hänger ovanför huvudändan på järnsängen i pergolan. Vinrankan som jag planterade förra året i den här delen av pergolan dog i vintras. Den hade kanske inte rotat sig tillräckligt för att överleva den kalla vintern.
Den gamla nu snart 15-åriga vinrankan i den andra delen av pergolan har klarat sig och det ser ut att bli minst lika mycket vindruvor i år som förra året. Det är i den här delen jag och de mina alltid sitter och äter våra måltider hela sommaren.


Lavendel är ett måste 





Här står blåklinten från midsommar kvar på bordet

I veckan som gått har Ella mitt yngsta barnbarn som i morgon fyller 11 år varit hos mig. Vi har sjösatt båten och som tur var det fint väder några dagar så vi kunde komma ut på havet. 

Ha en fin sommar 
Kram
Marita


13 kommentarer:

Gabriella sa...

Åh så härligt det ser ut på dina bilder! Njutbart=)

Schwanenteich1966 sa...

Liebe Marita,
ich muß immer wieder sagen was für ein Traum von einem zu Hause du hast.Dein Blog ist mein Lieblingsblog,ich bin jeden Tag hier am schauen.Ich würde sofort mit dir tauschen.
Ein schönes Wochenende und vielleicht mal ohne Regen:)))
Ganz liebe Grüße
Annett

Solstrimmor sa...

Synd att vinrankan inte klarade vintern. Men prova igen, vintern blir kanske snällare i år? så länge får du njuta av den härdiga du har. Ha det så gott i ditt paradis:)

Kram Eva-Mari

Tinas bo sa...

Du har det så underbart vackert i din pergola, att jag nästan tappar andan... :)
Fantastiskt vackert!!!

Kraaam Tina


Victorian1885 sa...

Hello Marita
Your special retreat is so beautiful! I look forward to checking out your past and future posts. Take care!

Wanda

Ellinor sa...

Så otroligt vacker pergola! Och hela huset också för den delen! Blir sååå sugen på att bygga en pergola själv
Vad har du byggt den på? Själva grunden alltså, eller står den direkt på gräs?
Och finns det nån möjlighet att se någon sorts planritning på pergolan? Har svårt att se hur stor den är

Ha en bra dag!
Ellinor

Snäckskalsdalen. sa...

Jag förstår att du tillbringar mycket tid i din pergola. Hade den varit min hade jag nog aldrig klivit ur den! fantastiskt fint har du gjor där. Men du, ligg inte i sängen om den fina taggtrådskronan skulle dimpa ner....
Agneta kram

Johanna sa...

Helt enkelt underbart!

Kram Johanna

noyer sa...

très bel endroit, cela fait rêver...

Ewa`s Galleri sa...

Så härliga bilder
Ha en fortsatt skön sommar

Frøken Anker sa...

Så dejligt et sted, du viser billeder fra. Rigtigt hyggeligt, og bestemt dejligt i varmen.

God søndag
Birgitte

Anonym sa...

bist du krank. man sorgt sich.
eve

Catharina Maria sa...

You have a beautiful blog !
love from the Netherlands ♥RINI♥